Forum TT
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Forum TT

Alles over TT Vlekho!
 
HomeSearchLatest imagesRegisterLog in

 

 Psychologie

Go down 
+2
SiL
Arne
6 posters
AuthorMessage
Arne




Number of posts : 160
Age : 40
Localisation : Leuven
Registration date : 2007-05-25

Psychologie Empty
PostSubject: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSat May 26, 2007 1:23 pm

Psychische problemen?... zoek je dan een goede psycholoog.

Vragen omtrent de cursus kan je hier wel formuleren.
Back to top Go down
SiL

SiL


Number of posts : 95
Age : 36
Localisation : Izegem
Registration date : 2007-05-24

Psychologie Empty
PostSubject: Hoofdstuk 1   Psychologie Icon_minitimeSat May 26, 2007 2:40 pm

Kan iemand mij uitleggen wat dat precies is op pagina 5? (ja hoor, ben al ver geraakt lol! )
"Enkele factoren beïnvloeden dit fenomeen".
over welk fenomeen gaat het en kan je mij de factoren eens uitleggen?


study SiL study
Back to top Go down
Arne




Number of posts : 160
Age : 40
Localisation : Leuven
Registration date : 2007-05-25

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSat May 26, 2007 4:31 pm

Volgens mij gaat het over het fenomeen dat "hoe groter de gevolgen zijn van interpreteren, hoe groter onze inspanningen om ze te beperken".

factoren:

1. Bij gedrag dat algemeen gezien wordt als wenselijk, zullen we minder correspondente gevolgtrekkingen maken omdat we ervan uitgaan dat dat gedrag gesteld wordt omwille van de sociale wenselijkheid.

2. Als de keuzevrijheid beperkt wordt, gaan we ervan uit dat de dwang (en dus niet een correspondente oorzaak) de oorzaak is van het gedrag.

3. We proberen een gedraging van iemand te koppelen aan bepaalde intenties die die persoon daarmee heeft (terecht of onterecht). Hieruit leiden we dan ook een eigenschap van die persoon af (terecht of onterecht).
bv: Silke kon donderdag niet meer op haar benen staan door het overmatige drankgebruik in de ultieme hallucinatie. Waarschijnlijk wou ze bewijzen dat ze iedereen onder tafel kon drinken. Het is toch een competitieve, die Silke. (FICTIEF...of niet? :p)

4. Hoe groter de impact van een persoon op de waarnemer,hoe sterker de correspondente gevolgtrekkingen zal zijn van die waarnemer en hoe meer de waarnemer "genot" zal halen uit die gevolgtrekkingen.


hopelijk is dit een beetje juist. Veel plezier ermee!
Back to top Go down
Valentino

Valentino


Number of posts : 215
Age : 41
Localisation : Tussen de Marokkanen & Turken van Sint-Joost-Ten-Node
Registration date : 2007-05-25

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSat May 26, 2007 7:04 pm

ow arne, wa krijgen we nu? Zie da je nie moe wordt vd inspanning hé man
Back to top Go down
SiL

SiL


Number of posts : 95
Age : 36
Localisation : Izegem
Registration date : 2007-05-24

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSat May 26, 2007 8:31 pm

blijkbaar heeft de rook je hersenen nog niet aangetast.... silent

sjans

bedankt voor die hersenkronkel, maar 'k zou nog blijer zijn mocht je die stinkstokken laten liggen VOOR GOED

Arrow go arne you can do it Arrow
Back to top Go down
SiL

SiL


Number of posts : 95
Age : 36
Localisation : Izegem
Registration date : 2007-05-24

Psychologie Empty
PostSubject: Examenvragen van vorige jaren !!!   Psychologie Icon_minitimeSun Jun 03, 2007 4:51 pm

Hoe dankbaar ben je mij nu niet . . .
Ik verwacht chocolaatjes op het examen vertaling italiaans van nu vrijdag ! Danku !lol!

Examenvragen Psychologie L. Degrez

TIP: [color:5bf3=#000000:5bf3]Je moet vooral de theorie kunnen toepassen, maar moet je theoretische begrippen wel kennen!! Want hierop krijg je punten! Terminologie is dus erg belangrijk!

1. Situatie van een directeur die zegt dat alles X zijn fout is (‘omdat hij een Hollander is’) --> iedereen deelt zijn mening...Maar als Y daartegen iets wil inbrengen verwerpt de directeur Y zijn mening. (Hier moet je de theorie op toepassen --> in dit vb. o.a. ‘projectie’)

2. Je krijgt een tekening van twee mannetjes waar je de teksbalonnen moet aanvullen en uitleg geven (theorie toepassen --> in dit vb. houding, gedraglekken, fouten tegen de communicatie,...)

3. Een situatie waar een secretaresse meer stress heeft dan de directeur, nochtans heeft die meer werk hoe komt dit? (persoonlijke factoren...)

4. Een docent heeft in zijn 2e les 15 studenten minder, en denkt ‘ai het gaat hier verkeerd’... (foutief anticiperen...)

5. Wat is interne en externe validiteit?

6. Wat is shaping?

7. Een tekening becommentariëren i.v.m. non-verbale communicatie

8. Bespreek : voor motivatie is maar 1 oplossing: geld, geld, geld!

9. Tijdens een vergadering is een medewerker al 5 minuten aan het babbelen, maar het heeft nix met het onderwerp te maken. Wat kan de vergaderingsleider doen?

10. Hij geeft een voorbeeld van een dialoogje, dat moet je dan bespreken (kritiek, relatie, inhoud, ...)

11. Bespreek en situeer "geforceerd verband". (heeft iets te maken met creativiteit..)

12. Er zijn de tweede les van een docent 15 leerlingen minder, docent zegt tegen zichzelf: “al bij de 2de les blijven ze weg, hoe interessant moet dit wel zijn!”

13 Becommentarieer de volgende situatie:- In de vergadering zegt de chef met een dreigende ondertoon: “iedereen mag hier toch altijd zijn mening zeggen”- Er valt een lange stilte en de chef merkt op “jullie reageren niet maar het is toch zo, geef toe”.- De chef denkt ondertussen “lager geschoolden kunnen zich verbaal toch moeilijk uiten. Ze zijn subassertief en ik zal ze daarom eens aanmoedigen”.- Chef zegt “wel Jansens, je zegt veel te weinig wat je denkt, geef ons eens jouw mening”- Jansens: “Je hebt gelijk meneer de directeur, we kunnen altijd onze mening geven.

14. Becommentarieer de volgende uitspraak inhoudelijk: “Die manager heeft heel veel stress, want hij heeft zeer veel werk”.

15. Bespreek vanuit gedragstheoretisch perspectief: een kind stimuleert buikpijn als het iets dient op te eten wat het niet lust.

16. Bespreek (bij onderzoek) de band tussen interne en externe validiteit, waarbij je o.a. de twee begrippen kort definieert.

17. Bespreek: een antropoloog onderzocht drankprobleem in vele horecazaken en vond dat er duidelijk meer werd gedronken bij muziek van 60 beats per minuut. Hij adviseert dan ook bepaalde andere muziekstukjes om het alcoholmisbruik tegen te gaan.

18. Strokes. Bespreek (Wat? Nut?)

19. Becommentarieer: - Moeder: “wanneer neem je een pauze bij het studeren?”- Dochter: “altijd dat controleren, ik ben dat beu”- Moeder: “ik vind het niet leuk als je zo tekeer gaat want ik wou enkel weten wanneer ik best het middageten voorzie”

20. Becommentarieer: “de wereld is aan de rijken. Zie maar naar x die met zijn dure BMW toch maar vlak voor de winkel een parkeerplaats heeft. Ik sta twee straten verder want ik vind toch nooit zo’n goede plaatsen.


Graag gedaan lieverdjes. . . .

study maar toch nog flink studeren hé !!!
Back to top Go down
SiL

SiL


Number of posts : 95
Age : 36
Localisation : Izegem
Registration date : 2007-05-24

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSun Jun 03, 2007 4:55 pm

even nog een opmerking: die vragen zijn van 2000-2001 dus het kan zijn dat er vragen tussen zitten die niet meer tot de hedendaagse cursus behoren, kheb ze ook nog maar juist gekregen (danku veerle!) dus schiet me niet dood, maar post het als je een foute vraag vindt !!

Thanx

Blok ze cheers
Back to top Go down
Valentino

Valentino


Number of posts : 215
Age : 41
Localisation : Tussen de Marokkanen & Turken van Sint-Joost-Ten-Node
Registration date : 2007-05-25

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSun Jun 03, 2007 5:33 pm

Ja, als dat van 2000-2001 komt zou ik wel wat checken. Zijn cursus was vroeger namelijk redelijk anders. Toen ik op Vlekho begon had ik dat nog in 1e kan, en die cursus was 3xdikker dan die van vorig jaar (neem aan dat deze dezelfde als dit jaar). Van wat ik mij herinner heeft hij vooral dingen weggehaald en er iets extra erbij gezet (weet wel niet meer wat), maar bestaat de cursus uit delen van zijn vorige cursus (in aangepaste vorm weliswaar).

Het belangrijkste is gewoon zoals Silke zei in haar tip "Je moet vooral de theorie kunnen toepassen, maar moet je theoretische begrippen wel kennen!! Want hierop krijg je punten! Terminologie is dus erg belangrijk!". Als je dat doet ben je zo goed als binnen..........tenzij je volledig naast de kwestie geantwoord hebt Laughing
Back to top Go down
annie

annie


Number of posts : 221
Age : 39
Localisation : Aarschot!
Registration date : 2007-05-24

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeSun Jun 03, 2007 6:04 pm

ik vond da examen kei leuk geek
Back to top Go down
SiL

SiL


Number of posts : 95
Age : 36
Localisation : Izegem
Registration date : 2007-05-24

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeMon Jun 04, 2007 4:25 pm

Kan iemand mij uitleggen:

*de curve pagina 58 en reflectie-effect (ben heel slecht in grafieken, ik heb daar geen inzicht in, ik mis die hersenhelft scratch )

*pagina 61-62 heeft hij het over die cellen met informatie in, over die reizen, maar wa heeft da ermee te zien?

THANXX

study Studying Sil study wat een mooie alliteratie lol!
Back to top Go down
Marjan

Marjan


Number of posts : 98
Age : 36
Localisation : Leuven
Registration date : 2007-06-08

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeTue Jun 12, 2007 11:36 am

Helabah!

Kheb ook een vraagske...

p26, bij die uitdoving, staat daar geen fout? Daar staat 'als de OS gedurende lange tijd niet meer volgt op de VS, zal de VR progressief verwdijnen...'

Maar moet da ni zijn: 'als de VS gedurende lange tijd niet meer volgt op de OS, zal de VR progressief verwdijnen...'

Das toch logischer??!!

Want de OS is toch altijd aanwezig en de VS en VR zijn aangeleerd, dus dan is het toch normaal dat als de VS ni meer volgt op de OS, de VR verwijnt, ipv omgekeerd??

En dan klopt het vervolg toch pas? 'als daarna de VS opnieuw wordt aangeboden, kan de VR weer optreden'. Dat lijkt me te kloppen, maja, der staat 'opnieuw aangeboden', dan is het toch teken dat ge de VS in het begin moet weglaten ipv de OS??

Do I make myself clear?? En zoja, zou er dan iemand eens willen antwoorden wa hij ervan denkt??

Ik had het eerst ook ni opgemerkt, maar Katrien blijkbaar wel, en die had een mail gestuurd naar Degrez, en die zei da da wel juist was?! Ma in da geval snap ik er wel geen jota van, zenne!!

Duzzzz, als er iemand zo vriendelijk zou willen zijn om da Chinees voor mij te vertalen naar degelijk Vlaams?

Grazie mille!
Back to top Go down
Marjan

Marjan


Number of posts : 98
Age : 36
Localisation : Leuven
Registration date : 2007-06-08

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeTue Jun 12, 2007 11:59 am

Ok, ondertussen heb ik het antwoord zelf al kunnen bemachtigen, via Katrien.

Ziehier dus het antwoord van Degrez...

Wat er staat is toch juist en je ziet het inderdaad verkeerd: het gaat
om het spontaan herstel, dus zonder nieuw leerproces, van wat verloren
leek (dit is de verbinding VS-VR) na het aanbieden van de VS.
Wat je schrijft zou inderdaad logischer zijn als die verbinding volledig
zou weg geweest zijn. Maar het gaat dus niet om het opnieuw aanleren of
conditoneren (waarbij inderdaad terug de OS sa
(waarbij inderdaad terug de OS samen met de VS zou moeten
aangeboden worden).
Back to top Go down
emanuela

emanuela


Number of posts : 62
Registration date : 2007-05-29

Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitimeWed Jun 13, 2007 1:29 pm

het examen nog wel cv was, wieeeh Very Happy
Back to top Go down
Sponsored content





Psychologie Empty
PostSubject: Re: Psychologie   Psychologie Icon_minitime

Back to top Go down
 
Psychologie
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum TT :: Vlekho! :: Examens 2e Bach!-
Jump to: